Очарованието на аналоговата фотография

Фотографията омагьосва всички с начинa, по който човек я използва, за да пресъздаде емоцията на мига.

След като бъде запечатан с камерата, този миг започва да живее в очите на публиката. Отпечатана на хартия, една фотография започва да придобива същност. Заживяла веднъж върху стените на някое пространство, тя се превръща в истинско изкуство.

Фотограф: Ренета Кирилова

Първите опити в откриването на фотографския процес са направени от Жосеф Нисефор – Ниепс и неговия партньор Луи Дагер. За жалост, Ниепс умира, но Луи Дагер продължава с опитите, докато не открива, че може да постигне фотографски процес с посребрена медна плочка. Този процес е наречен “дагеротипия”. След като прави това откритие, той представя изобретението си пред Френската академия на науките, която купува патента и през 1839 г. признава Фотографията за изкуство.

Аналоговата фотография носи духа на отминали времена и незаменимото класическо очарование на старата лента.

Черно-бели или цветни, днес можем да намерим лентови филмчета почти във всяко фото. При избора си трябва да се съобразим с настроението, което искаме да пресъздадем. Черно-бялата фотография пресъздава заснетия миг по много по-въздействащ начин. Дори най-обикновените сцени изглеждат доста по-съдържателни. Цветната фотография носи по-ведро настроение. Понякога тя се използва и като отделен художествен похват.

Фотограф: Ренета Кирилова
Фотограф: Ренета Кирилова
Фотограф: Ренета Кирилова
Фотограф: Ренета Кирилова
Фотограф: Ренета Кирилова

Далеч от простото пресъздаване на действителността зад фотографията се крие един доста многопластов процес – от устройството на камерата до печатането на изображението на хартия.

Старите фотокамери са с 35 мм матрица, която е направена по модела на първите филмови камери. В тях има огледало, което пречупва светлината, навлизаща в камерата през обектива. По този начин върху филма се появява изображение, което буквално е нарисувано чрез светлината.

За да създадем класически лентови кадри с много шум в тях, без да използваме компютърна обработка, е необходимо да си вземем лентов фотоапарат и филм. Лентовите камери се произвеждат и днес от големите производители на фотоапарати. Лентовите филмчета също се намират лесно. При избора си трябва да се съобразим със светлочувствителността на лентата. Тя варира в различни граници, но обикновено е между 200 и 400 аса (ISO). Чрез светлочувствителността на филмовата лента ние можем да контролираме това, което искаме да видим на хартия. Ако филмът е с по-висока светлочувствителност, можем да правим по-светли изображения, когато сцената, която снимаме, е по-неосветена или когато навън е по-тъмно (при пейзажи).

Фотограф: Ренета Кирилова
Фотограф: Ренета Кирилова

Камерата и умело подбраният филм са най-добрата екипировка, която можем да си осигурим, преди да се впуснем във фотографско приключение.

Благодарение на тях можем сами да изберем начина, по който ще рисуваме с помощта на светлината, както и да вплетем в своите кадри магията на времето.

Фотограф: Ренета Кирилова
Фотограф: Ренета Кирилова

Когато правим фотографии и ги разглеждаме след време, ние самите се чувстваме така, сякаш отново преживяваме емоциите, които сме запечатали в съответния кадър. Кадър, който  може да означава и да разказва много повече.

Ако и вие откривате изследователя в себе си, по-добре си вземете лентов фотоапарат и станете режисьори на своя собствен свят.

Фотограф: Ренета Кирилова
Фотограф: Ренета Кирилова

Коментари

comments