7 ЖИТЕЙСКИ СЪВЕТА ЗА ВСЕКИ ТВОРЕЦ

Aida Tomescu
Aida Tomescu в студиото си

Картините на Aida Tomescu пулсират в преливащи нюанси на оранжево и жълто и предизвикват изказването на Леонард Коен:

„Във всичко има пукнатина. Ето как светлината попада вътре“.

В навечерието на 60-тата си годишнина, родената в Румъния Aida Tomescu вече е нарисувала едни от най-големите платна в своята кариера, процесът на изграждане на някои от които е бил с продължителност от над две години. Нейната изложба “Очи в жегата” е знак за нов творчески подход.

Тя позволява на светлината да „влезе“ в творбите й, за да ги стопли, и превръща този акт в център на своето творчество, като едновременно с това го използва и като метафора за начина, по който намира пукнатини / процепи в творческите похвати, където да се промъкне с нови и различни начини.

Картините на Tomescu се продават за повече от 60 000 $, а ученият и автор Patrick McCaughey я описва като „един от най-добрите художници в Австралия днес“.

Aida Tomescu
Aida Tomescu преди изложбата си в Сингапур (2015)

През последните две десетилетия палитра й преминава от предимно черни и мрачни цветове към тези вибриращи нюанси, изградени от това, което тя описва като “Cezanne-ian planes“ –  боя, която, според собствените й думи, се състои от наслоени пластове, създаващи дълбочина в картините й.

Tomescu казва: „Рисуването е едно от много малкото чисти неща в живота. Рисуването е копнеж да направим нещо голямо.“

Въпросът е как тя открива своето величие.

Следващите съвети са част от уроците, които Tomescu предава на други творци.

1. Творете всеки ден

Това е ключово за творчеството ви. Надграждайте, експериментирайте, развивайте се. Всеки ден.

Няма такова нещо като вдъхновение. Това понятие дава грешна представа за нещата, защото рисуването е труден процес – той трябва да се осъществява, а не да се чака“.

Колкото повече влагаш в творбата си, от толкова повече ще се нуждае тя. Ако й отделиш седем дни, тя ще се нуждае от девет. Ако рисуваш 5 часа, ще са й нужни 7″ – казва Tomescu.

И добавя: “Ежедневната практика изгражда дисциплина, която е изключително важна за всеки творец, устремен към света на изкуството.”

Painting_Studio_Dominic.width-1000

2. Бъдете готови да редактирате творбите си

Редактирането на собствената си работа е трудно за овладяване умение. Aida Tomescu споделя, че понякога сваля платното от рамката и започва отначало, за да е сигурна, че творбата заслужава да бъде представена пред публиката и критиците

Както казва в едно свое интервю преди няколко години: „Да бъда внимателна и да отделя нужното внимание на недостатъците, крехкостта и отсъствията, ме ангажира изцяло.“

Творбите на Tomescue често се преработват изцяло, а боята бива сваляна слой след слой. Тя задържа работата си с години, за да гарантира, че това, което представя, е напълно завършено.

91

3. Знайте кога да спрете

Творецът трябва да спре в момента, в който вече няма какво да добави. Но как да преценим този момент? Колко е трудно всъщност да преценим дали творбата е на 100% довършена? Всеки творец преминава през етапа, в който се чуди дали следващото движение с четката е нужно и дали би могло да развали баланса, или именно то ще обедини същността на картината.

Tomescu често е свързвана с абстрактния експресионизъм. „Причината за продължителната работа над една творба е да изнесем нейния смисъл наяве.”

„Налице е мълчалив момент в областта на живописта, когато сме свидетели на абсолютна завършеност, чрез която всичко се обединява. Логиката, която развива, е по-силна от емоцията. Картината започва да се разглежда и като обект, фина конструкция“ – отбелязва Aida Tomescu.

gessobrushesartschool

4. Времето е основна съставка на добрата творба

„Когато изграждате творбата си, идва момент, в който най-правилното нещо е да спрете, да се отдалечите и просто да я погледате. Наистина да се вгледате в цялостта на творбата си“, съветва Tomescu.

За сегашната си изложба – “Очи в жегата”, Tomescu споделя: „В началото на януари имах всички елементи в творбите си и взаимоотношенията между пространствата, а след това минаха още осем месеца в предпазливи размисли колко точно още работа е нужна.”

o-romanca-de-15-ani-a-cucerit-japonia-a-primit-titlul-de-cea-mai-talentata-desenatoare-din-lume

5. Учете се от майсторите

Tomescu вярва, че старите майстори са разбирали живописта като творчество много повече, отколкото ние сега.

„Логиката, която се развива в изкуството, е да предполагаш и да се съмняваш – вярата е по-силна от всичко! Тя не може да бъде измерена, а само осмислена.”

18RINGLINGSPAN-articleLarge

6. Наблюдавайте света около вас

Постоянно променящите събитията около нас предлагат безкраен материал, който може да бъде използван, като вземем неговото напрежение и да го трансформираме.

„Мисля, че няма нищо по-лошо от една абстрактна картина, която не спазва границите, пространствата и логиката на случващото се в природата.”

Tomescu отбелязва, че трябва не само да минаваме през света, а постоянно да се отдръпваме и да поглеждаме на него с очите на художника.

7. Пауза

Когато прекарваме часове, дни, седмици пред своето произведени, погледът ни се замъглява и започваме да виждаме само парченце от пъзела, което е перфектен начин да изгубим от поглед цялостта и общата емоция на творбата. Именно затова трябва да знаем кога да натиснем бутона “пауза” и да си подарим хубава книга, музика, разходка, няколко дни почивка. Няколко дни, през които очите и съзнанието да си починат. Момент за нови идеи, нови мисли. Свеж поглед.

„Смятам, че литературата и другите творчески области са перфектен способ за релаксиране и освежаване на творческия поглед, след постигането на които човек може да се върне към работата си с нова гледна точка,“ добавя Tomescu.

Tomescu е носителка на най-престижните награди: Dobell Prize for Drawing (2003); Wynne Prize (2001); Sulman Prize (1996) и е включена във всички по-големи художествени колекции на национално и международно ниво.

cup_of_tea_on_books_20130921_2099470995

източник: ArtsHub

Коментари

comments